a)
Quin és
el tema del text? Com s’articula el discurs (estructura)? A quines conclusions
arriba?
Tothom
sap que els éssers humans en tenim, però com les aconseguim? Aquest és el tema
general del text, l’explicació de les dos fonts amb les quals obtenim les
idees.
El text
s’articula en quatre parts:
-
Primer paràgraf: Afirma que tant ell com
tots els homes sabem que tenim diverses idees les quals expressem a través de
paraules, objectes, sentiments...
-
En vista d’això ... idea de cap mena:
Locke assegura que inicialment no tenim cap idea, la nostra ment està buida de
coneixement o de pensaments.
-
Com arriba a ... seus coneixements?:
Seguidament es pregunta com em aconseguit passar d’una ment buida a plena
d’idees, d’on surten el coneixement i els raonaments.
-
A això hi responc ... o que podem tenir:
Per acabar, conclou que l’experiència es l’únic mitjà amb el que podem obtenir
les idees, ja sigui a través de l’observació del món exterior i dels objectes
sensibles, com a través de les reflexions internes que fem dins la nostra ment.
La
conclusió final a la que Locke arriba es que tenim dos mitjans per aconseguir
idees, un es l’observació i l’anàlisi del món exterior i material on es troben
els objectes sensibles; i l’altre mitjà són tots els processos mentals de
reflexió, de pensament i d’enteniment que produïm dins la nostra ment. E
definitiva, l’experiència es l’encarregada d’aportar-nos idees.
b)
Explica
el significat de l’expressió l’anima és una taula rasa, en relació amb la teoria
del coneixement de Locke.
Locke és un
filòsof empirista, que nega l’existència d’idees innates, afirmant que arribem
al món amb la ment buida, sense idees ni coneixement; i que gràcies a
l’experiència som capaços d’obtenir coneixement, el criteri de la veritat i
idees.
c)
De què
tenim experiència segons Locke? Quins “fruits” en podem treure?
Segons Locke
tenim dos mitjans per tenir experiència:
-
A través de les percepcions del món
exterior i de les sensacions que captem de la realitat.
-
A través de les percepcions internes i
de la reflexió, on un mateix reflexiona i obté dubtes, record i criteris
vertaders.
Gracies
a les percepcions de l’exterior elaborem Idees Simples, dividides en primàries
pertanyents a objectes i invariables, com el pes, el moviment...; i secundàries
que depenen dels nostres sentits, com el color, el tacte...
A partir
d’aquestes idees simples, com capaços d’associar-les i crear Idees Complexes
amb les que reconeixem objectes i fets; obtenint així tres idees generals
diferents:
-
De substància: la unió de diverses
qualitats que l’experiència ens dona agrupades, però que no serveixen com un
suport a la realitat, com les característiques d’una poma.
-
De mode: com es presenta un objecte, és a dir, el lloc
que ocupa i la relació que té aquest amb els altres objectes, com la distància
o la superfície.
-
De relació: ordenació de diversos fets que ens ajuden a
entendre el món, com la vida i la mort.
d)
Si
segons l’opinió de Locke no hi ha idees innates, d’on procedeix o com es
construeix la idea de Déu (substància infinita), que segons Descartes, és
innata?
Segon Locke Déu si que existeix. Ho
justifica amb el fe que es ell el que fa possible l’existència d’un univers.
Així que afirma que tant el món extern, com les idees i els éssers humans
existeixen perquè hi ha un ser superior, Déu, que ha creat i donat ordre a
l’univers.
e)
Si totes
les idees procedeixen de l’experiència, quina seguretat tenim que són veritat?
(relaciona la resposta amb la teoria de l’autor)
La
filosofia de Locke es basa en l’empirisme, que basa l’origen de les idees i el
coneixement a partir de l’experiència.
Aquesta
experiència es basa en la percepció del món extern captant qualitats sensibles
i en l percepció interna que fem nosaltres mateixos, en la que mitjançant
reflexions arribem a dubtes, records i coneixement.
A partir
d’aquests dos passos s’elaboren IDEES SIMPLES, obtingudes de la percepció
exterior, que pertanyen a l’objecte (primàries) o que depenen dels nostres sentits
(secundàries).
Seguidament, gràcies a la percepció interna,
s’uneixen diverses idees simples produint IDEES COMPLEXES, les quals ens
permeten conèixer objectes, fets i ordenar el món.
Hi ha
tres tipus d’idees complexes:
-
Les de substància, que tot i no
aparèixer en la percepció suposem que existeixen i serveixen com a suport de la
realitat sensible, mitjançant l’agrupació de diferents qualitats obtingudes de
l’experiència.
-
Les de mode, que es refereixen a com es
presenta l’objecte, el lloc que ocupa i la seva relació amb altres objectes.
-
Les de relació, que ens ajuden a ordenar
i entendre el món a partir de l’ordenació de fets.
No
obstant tota la seva teoria, aquestes idees complexes solament existeixen en la
consciència individuals que cadascú. Així doncs l’objecte que creiem conèixer
no es l’objecte en si, sinó que és la idea que em creat d’ell.
En definitiva,
l’experiència es el límit del nostre coneixement, serà la ciència l’encarregada
d’estudiar i descobrir la veritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada