dimarts, 3 de maig del 2016

ATENA - JOHN LOCKE


-          LLIBRE 22, CAPITOL VIII (sobre les idees simples)
Locke comença afirmant que tot allò que provoca un efecte en els nostres sentits es capaç de produir una idea simple en la nostra ment. No obstant, s’ha de diferenciar  la idea en si amb les causes que la produeixen. Per aquest motiu, Locke estableix una diferència entre idea i qualitat. La idea és l’objecte immediat que percebem; en canvi la qualitat és el poder que te un objecte de produir algun efecte sobre els nostres sentits. Per exemple: una bola de neu ens produeix la idea de blanc, fred i rodó, aquestes idees s’anomenen qualitats, i ens produeixen sensacions que seguidament es tornen en idees.
Dins les qualitats, es distingeixen les qualitats primàries, aquelles que són inseparables del cos i que no poden alterar-se, com el moviment, la forma, l’extensió...; i les qualitats secundàries que són aquelles que no posseeixen els objectes per si mateixos, sinó que son els poders que ens provoquen sensacions, com el color, el so, el gust...
Al final del capítol, Locke assenyala que les qualitats poden ser de tres classes:
-          Les qualitats primàries, que estan presents en els cossos.
-          Les qualitats secundàries, que són els sensacions que causen en els coses a causa de l’existència de les qualitats primàries.
-          En tercer lloc es torben les potències, que son el poder que un cos produeix sobre un altre i això fa que aquest últim canviï, com per exemple quan el sol desfà el plom.                     

1.       Escull un fragment, transcriu-lo i comental a través de l’esquema següent:
        a.       Idees i estructura
Anomeno idea a tot allò que la ment percep en si mateixa o tot allò que està immediatament present en l’enteniment quan percebem o pensem; i el poder de produir una determinada idea en la ment l’anomeno qualitat de l’objecte on rau aquest poder. I així, la bola de neu que té el poder de produir en nosaltres les idees de blanc, fred i rodó, és a dir, els poders de produir en nosaltres aquestes idees, com a poders presents en la bola de neu, els anomeno qualitats; i aquests poder, com a sensacions o percepcions en l’enteniment, els anomeno idees. I si alguna vegada parlo de les idees com si estiguessin en les coses, cal entendre que em refereixo a les qualitats dels objectes que produeixen en nosaltres aquelles mateixes idees.
                       John Locke, Llibre II, Capítol VIII (Pàg. 192)

              b.      Idea principal del text i estructura.
La idea principal del text és aclarir i diferenciar el concepte d’idea i de qualitat.
Part 1: Explicació del concepte d’idea, i exemplificació.
Part 2: Explicació del concepte de qualitat, i exemplificació.
Part 3: Locke aclareix quan utilitza cadascuna de les paraules anteriors, per evitar que el lector es confongui.

             c.       Conceptes més destacats
Idea: Les idees són els continguts mentals obtinguts a partir de l’experiència.
Qualitat: Qualitats que posseeixen els objectes i que els humans percebem amb els nostres sentits i a través de les reflexions.
Enteniment: coneixements i raonaments que hem obtingut gràcies a les idees.

              d.      Relació del contingut amb la teoria del coneixement de l’autor.
L’empirisme es la base de la filosofia de Locke, en que els homes inicialment tenim la ment en blanc i anem obtenint idees i coneixement a partir de l’experiència.
Aquesta experiència consisteix en captar les qualitats del món extern mitjançant els sentits i la percepció interna, en la que a partir de reflexions arribem a dubtes, records i coneixement.
A partir d’aquests dos mètodes obtenim idees simples, que n’hi ha de dos tipus: amb la percepció sensible del món exterior obtenim idees primàries, com el gust, l’olor, el tacte...; i amb la percepció interna obtenim idees secundàries, pertanyents únicament a l’objecte, i no es poden canviar com el pes, la solidesa, el moviment... les quals són úniques i determinen l’objecte, els fets i ordenen el món.
Seguidament, gràcies a la unió de diverses idees simples obtenim idees complexes que n’hi ha de tres tipus:
     -          Idees de substància: No apareixen en la percepció, però suposem que existeixen. Ens serveixen com a suport de la realitat sensible, mitjançant l’agrupació de diferents qualitats obtingudes de l’experiència.
     -          Idees de mode: com se’ns presenta l’objecte, el lloc que ocupa i la relació d’aquest amb els altres objectes.
     -          Idees de relació: encarregades d’ordenar i entendre el món a partir de l’ordenació de fets.
Però, aquestes idees complexes solament existeixen en la consciència individual, això fa que l’objecte que creiem conèixer no sigui l’objecte en si, sinó la idea que nosaltres mateixos hem creat d’ell.
En definitiva, l’experiència es el límit del nostre coneixement, i, segons Locke, és la ciència l’encarregada d’estudiar i descobrir la veritat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada