1.
DUALITAT ENTRE L’ÀNIMA I EL COS HUMÀ
Plató diu que
l’èsser humà és una dualitat, format pel cos material i per l’ànima. El cos en
aquesta concepció està infravalorada respecte de l’ànima, està considerat la
materialitat de l’ésser humà, el qual viu en el Món Sensible i és mutable i
mortal.
L’ànima, en
canvi, és la part racional, pre-existent al cos, immortal, procedent del Món de
les Idees. Defineix com és cadascú i li
permet conèixer la realitat. Però, al ser presonera del cos, l’ànima oblida tot
allò que ja sabia i, a través del diàleg (la dialèctica), pot recordar tot allò
que havia oblidat (reminiscència).
Per això, des
del punt de vista de Plató, el saber es recordar, ja que segons ell, el
coneixement no s’aprèn si no que és recorda, ja que ja està dins de l’ànima.
2.
TRIPARTICIÓ DE L’ÀNIMA
L'home està
compost de cos i ànima. L'ànima posseeix una naturalesa tripartida.
Plató argumenta
que ha d'haver un primer element en l'ànima de l'ésser humà que li mana fer
algo i un segon element que li ho prohibeix: el primer element és la part
irracional i apetitiva de l'ànima (l'ànima concupiscible), que inclou tots els
desitjos físics; com la fam, la set i el desig sexual, i també les passions
negatives, com l'egoisme, l'odi o la luxúria.
El segon element
és la part racional de l'ànima (l'ànima racional, subjecte del raonament).
L'existència
d'un tercer element en l'ànima es prova per un altre tipus de casos de
conflicte mental: aquells en què una persona se sent indignada amb ella
mateixa. Per exemple, quan una persona decideix suicidar-se està desitjant
fer-ho,però sorgeix un conflicte moral ja que sap que no està bé allò que està
predisposat a fer. Plató manté que, en aquest cas, el que entra en conflicte
amb l'ànima concupiscible no és la raó, sinó un tercer element: l'ànim, la
voluntat (l'ànima irascible), en general, del costat de la raó en cas de
conflicte intern.
L'ànima és,
doncs, triple: racional, irascible i concupiscible.
Parts de l’ànima
|
Facultat/ Funció
|
Localització corporal
|
Virtut
|
Concupiscible
|
Desitjos baixos i necessitats físiques.
|
Sota el ventre
|
Temprança (sophrosine)
|
Racional
|
Raonament. Conèixer i dirigir
|
Cap
|
Prudència i saviesa (sophía)
|
Irascible
|
Passions nobles. Protegir i defensar
|
Pit
|
Fortalesa i valor (Andreía)
|
3.
EL MITE DEL CARRO ALAT
En aquest mite,
Plató intenta explicar com està formada l’ànima dels humans comparant-la amb un
carro alat estirat per dos cavalls alats i controlat per un auriga. Aquest
últim és l’encarregat de guiar el carro al seu destí i per aconseguir-ho a de
dominar als dos cavalls. Els cavalls, en el cas dels déus sempre són bons i de
bona raça; en canvi, en els humans estan barrejats, és a dir, n’hi ha de bons i
de dolents; i per acabar hi ha l’auriga, que condueix el carro. Per aquest
motiu, el carro està tirat per un cavall bo que simbolitza la voluntat i la
raó, i per un altre que és dolent i es guia pels desitjos i la luxúria.
Mentre l’auriga
mantingui controlats als cavalls tindrà el control del carro, i aquest
continuarà en el Món de les Idees; però si el cavall dolent aconsegueix tindre
més força, el carro caurà al Món Sensible on es quedara atrapat dins d’un cos
material.
Plató compara el
mite del carro alat amb la teoria de l’ànima. Les comparacions principals entre
aquests dos són les següents: un dels
cavalls és dolent, és refereix a l’ànima concupcible, on es troben els desitjos
bàsics i els plaers primaris; d’altra banda, el cavall bo és l’ànima irascible,
on es troba el valor i el coratge, en definitiva, les passions nobles; i, per
acabar, el conductor del carro (l’auriga) correspon a l’ànima racional, la part
conscient de l’ànima, on és troba la intel·ligència i la raó.
En definitiva,
en el carro hi ha dos cavalls que estiren cap a direccions diferents ja que
cadascú vol coses contràries, però és l’auriga (la raó) la que finalment el
guia, i decideix la direcció que s’ha de prendre, fent-nos veure que per a
l’autor, la raó ha de ser la guia de la nostra vida.
D’altra banda,
en la teoria de les idees de Plató, l’ànima és l’instrument principal per al
qual s’aconsegueix arribar a les Idees. En relació al mite, primer els cavalls
tenen ales, aquest és quan les ànimes és troben en el món Intel·ligible i són
conscients de la raó i de les Idees; però en el moment que l’ànima es queda
atrapada dins d’un cos humà i material, passa a trobar-se en el Món Sensible on
viu en la ignorància, i és el moment en que els cavalls perden les ales.
Les idees al no
ser matèria, no poden ser conegudes des de la matèria sensible (cos humà), per
aquest motiu ha de rememorar els seus records que es troben dins l’ànima i
practicar la dialèctica per aconseguir arribar a les Idees i al coneixement.
4.
RELACIÓ DE LES PARTS DE L’ÀNIMA AMB LES VIRTUTS I LA JUSTÍCIA
Plató diu que
l’ànima es divideix en tres parts: Irracional, irascible i racional.
Parts de
l'ànima
|
Funció
|
Funció
Social
|
Virtuts
|
Racional
|
Desig
de coneixement
|
Dirigent:
filòsofs
|
Prudència
o saviesa, valentia i moderació
|
Irascible
|
Emocions
i passions
|
Guardians
|
Moderació
i valentia
|
Irracional
(apetitiva)
|
Desitjos
del cos
|
Artesans
|
Moderació
i valentia
|
Harmonia:
Persona Justa
|
-
|
Societat
Justa
|
Justícia
|
Tal i com se'ns explica al quadre, les diferents parts de l’ànima tenen unes virtuts: la part racional et dona el desig de coneixement i es on es troba la prudència, la valentia i la moderació, és atribuïda únicament als filòsofs; en la part irascible es troba la moderació i la valentia, les quals són guiades per les emocions i les passions, aquesta s’atribueix als guardians; i en última part, la irracional, es troben els desitjos carnals, i la única virtut és la moderació, i s’atribueix als artesans. Peró Plató també cita que hi ha una harmonia, que es bàsicament la justícia que és present en les persones justes i es atribuïda a una societat justa, evidentment.
5.
FINALITAT DE L’ÈTICA
La teoria ètica de
Plató defensa que la virtut és coneixement i que pot ser après. Aquesta
doctrina ha d'entendre's a partir de la seva teoria de les idees. La idea
última per a Plató és la idea de Déu, i el coneixement d'aquesta idea és la
guia en el moment d'adoptar una decisió moral.
Plató mantenia
que conèixer a Déu és fer el bé. La conseqüència d'això és que aquell que es
comporta de forma immoral ho fa des de la ignorància. Aquesta conclusió es
deriva de la certesa de Plató que una persona virtuosa és realment feliç i com
els individus sempre desitgen la seva pròpia felicitat, sempre anhelen fer allò
que és moral, és a dir, totes les coses sensibles van succeint i no hi ha una
ciència sobre d'elles.
Per a Plató hi
han dos grans ideals de vida: viure per al plaer o viure per els ideals morals
(viure seguint els ideals morals). Per a Plató aquests ideals morals són
absoluts, i no varien en funció del lloc o de la societat.
Per a dur a
terme una vida seguint els ideal morals, s'ha de realitzar conjuntament amb
totes les persones de la polis, però la base imprescindible del bé moral és
l'ànima de cada un.
L’ètica es
divideix en dos parts. La primera és la teoria de les idees que es basa en l’existència
de valors morals i principalment la idea del bé. I la segona part consisteix en
la capacitat humana per a entendre aquests valors i respectar-los.
La finalitat de
l’ètica és obtenir la felicitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada